Справаздача аб правядзенні тыдня беларускай мовы і літаратуры
“Мова родная – мова модная!”
Тэрмін правядзеня: 21.02.2022 – 26.02.2022
Мэты і задачы тыдня:
- павышэнне цікавасці вучняў да прадметаў “Беларуская мова” і “Беларуская літататура”, а таксама беларускай культуры, традыцый;
- папулярызацыя беларускай мовы;
- развіцце крэатыўных якасцей вучняў; спрыянне самарэалізацыі асобы;
- развіцце і павышэнне творчага патэнцыялу педагагічнага калектыву;
- развіццё індывідуальных здольнасцей адораных вучняў і выяўленне адоранасці ў працэсе сатворчасці.
1 дзень (21 лютага) - “Дзень роднай мовы”
- адкрыццё тыдня – план правядзення тыдня быў размешчаны на стэндзе ў кабінеце беларускай мовы і літаратуры, а таксама анансаваны на сайте ўстановы адукацыі.
- у акцыі “Размаўляй са мной па-беларуску” прынялі ўдзел вучні 5-11 класаў. “Сто разоў шукай другой красы, А тым больш, што свет даўно не вузкі! ...Ды калі ты не бязродны сын — Гавары са мной па-беларуску!” Гэтыя словы Яўгеніі Янішчыц сталі дэвізам падчас правядзення акцыі. Навучэнцы, настаўнікі, супрацоўнікі школы размаўлялі па-беларуску на працягу ўсяго дня.
- раённая моўная дыктоўка “Такая цудоўная родная мова”. Прынялі ўдзел 6 чалавек (прадстаўнікі - настаўнік, маці аднаго з вучняў, вучні).
- камплімент роднай мове – мерапрыемства было праведзена з вучнямі 8 класа (14 чалавек). Вучні выказалі не толькі захапленне, любоў і павагу да роднай мовы, але і выказалі пажаданні: беларуская мова павінна гучаць з вуснаў кожнага беларуса.
- конкурс малюнкаў “Мой любімы твор на беларускай мове” – прайшоў сярод вучняў 5 класса (9 удзельнікаў). Рабяты не толькі зрабілі ілюстрацыі да сваіх любімых твораў, але і расказалі пра іх сваім аднакласнікам. Пераможцы конкурсу атрымалі салодкія падарункі
2 дзень (22 лютага) “Роднаму слову – прызнанне ў каханні”
- акцыя “Фізкультхвілінкі па-беларуску” аб’яднала ўсю школу: настаўнікі ўсіх прадметаў у гэты дзень праводзілі іх на беларускай мове. Тэксты фізкульхвілінак, арыгінальных і цікавых, педагогі атрымлівалі пры ўваходзе ў школу.
- ў акцыі “Далучы далонь” (Мы за тое, каб кожны беларус ведаў сваю родную мову) прынялі ўдзел вучні 5-11 класаў. Кожны клас падрыхтаваў тэматычную газету. Напрыклад, вучні 8 класа выпусцілі газету “Залацінкі роднай мовы”. На далоньках запісалі беларускія прыказкі, прымаўкі, фразеалагізмы і г.д.
- раённы турнір знаўцаў “Залацінкі роднай мовы” (з выкарыстаннем Google формы)прайшоў пасля ўрокаў. Мерапрыемства садзейнічала паглыбленню ведаў пра беларускую мову і літаратуру, народныя святы і абрады.
3 дзень (23 лютага) “Дзень беларускага фальклору” выклікаў асаблівую цікавасць вучняў.
- З самай раніцы пачаліся сюрпрызы: адгадай беларускае слова – атрымай беларускую цукерку, выцягнуў прызавую латарэю з афарызмамі пісьменнікаў-юбіляраў і прачытаў яе выразна – атрымай дзявятку або дзясятку па беларускай літаратуры.
- флэш-батл “Хуткамоўкі. Чытаем разам” прайшоў на базе бібліятэкі. Усім наведвальнікам прапанавалася выбраць хуткамоўку на беларускай мове і як мага хутчэй без запінкі яе вымавіць. Да мерапрыемства была аформлена кніжная выстава «Роднай мовы гук чароўны». Усе ўдзельнікі атрымалі салодкія прызы.
- у час разгадвання рэбусаў “Скарбонкі мудрасці” вучні змаглі прадэманстраваць кемлівасць. Рабяты даведаліся шмат цікавага і з карысцю правялі час.
- аўкцыён “Растлумач фразеалагізм ‒ атрымай цукерку” прайшоў пад дэвізам “Спалучаем смачнае з карысным і атрымліваем двайную асалоду: веды пра самабытныя моўныя выразы і прыемныя эмоцыі!”. Аўкцыён прайшоў у форме каманднай гульні
- гульня-падарожжа “Фальклорная мазаіка” праводзілася з мэтай замацаваць веды аб беларускім народным фальклоры: прымаўках, прыказках, загадках, казках і г.д.; развіваць мову вучняў, узбагачаць слоўнікавы запас; выхоўваць любоў і павагу да роднага слова праз знаёмства са спадчынай беларускага народа
- вучні 10 класа прынялі ўдзел у літаратурнай віктарыне “Марскі бой. На хвалях літаратуры”
4 дзень “Пісьменнікі-юбіляры” (Алесь Звонак, Міхась Стральцоў і інш.)
Мерапрыемствы:
- На перапынках у фае школы на мульцібордзе дэманстраваліся прэзентацыі, відэаролікі, прысвечаныя пісьменнікам юбілярам.
- інтэрв’ю “Загавары па-беларуску”. Не так лёгка, як потым падзяліліся інтэрв’еры, браць і даваць інтэрв’ю на беларускай мове. Удзельнікі інтэрв’ю “Загавары па-беларуску” паднялі не надта лёгкія пытанні актывізацыі ўжытку беларускай мовы.
- два вучні школы прынялі ўдзел у анлайн-конкурсе “Паэзіі радок чароўны”. Зараз вучні ўсіх класаў падключыліся да галасавання.
- У другім класе прайшоў урок “Падарожжа па краіне роднай мовы”
- У 3 класе прайшоў урок “Збяры Беларусь у сваім сэрцы”
5 дзень “Беларуская скарбонка”
Мерапрыемствы:
- рухомы перапынак “Беларускія народныя гульні”. Гульня – асноўная форма дзейнасці дзяцей. Існуе вялікае мноства беларускіх народных дзіцячых гульняў. Гульні выконваюць важную ролю як сродак фізічнага, эстэтычнага, i інтэлектуальнага выхавання дзяцей. Гульнёвы фальклор з’яўляецца надзейным захавальнікам роднай мовы, а засваенне яе ў працэсе гульні – самы хуткі і цікавы для дзяцей шлях.
На рухомым перапынку вучні школы пазнаемілі навучэнцаў з аўтэнтычнай гульней “Чапелы”
- мульціманія па-беларуску ці “Беларускія мультфільмы: Дыснею не снілася”. Музабоз “Сучасныя беларускія кампазіцыі на беларускай мове”. На перапынках у актавай зале школы на мульцібордзе дэманстраваліся беларускія мультфільмы, гучала беларуская музыка, у выкананні вучняў школы гучалі беларускія песні.
- конкурс на лепшы сшытак па беларускай мове праводзіўся сярод вучняў 5-11 класаў. Пераможцы атрымалі падарункі.
6 дзень “Збяры Беларусь у сваім сэрцы”
- На працягу тыдня вучні яшчэ больш далучыліся да багаццяў роднай мовы і літаратуры , нацыянальнай культуры і мастацтва. Дзеці з вялікім задавальненнем і цікавасцю прымалі ўдзел у мерапрыемствах Тыдня беларускай мовы і літаратуры.
- інтэрактыўная раённая гульня “Знаўцы роднай мовы” (удзельнікі – каманда вучняў 5-11 класаў);
- Лінгвістычны квэст для вучняў 6-8 класаў праводзіўся з мэтай развіваць пазнавальную актыўнасць і маўленчую культуру вучняў, іх творчыя і інтэлектуальныя здольнасці, фарміраваць уменне працаваць у камандзе; выхоўваць пачуццё любові і павагі да беларускай мовы.