План разбору лірычнага твора
I. Дата напісання верша.
II. Рэальна-біяграфічны і фантастычны каментарый.
ІІІ.Жанравая асаблівасць.
ІУ.Ідэйны змест:
1. Вядучая тэма.
2. Асноўная думка.
3. Эмацыянальная афарбоўка пачущяў, якая выражана ў вершы ў яе дынаміцы ці статыцы.
4. Знешняе ўражанне і рэакцыя на яго.
5. Перавага грамадскіх або асабістых інтанацый.
У. Структура верша:
1. Супастаўленне і развіццё асноўных слоўных вобразаў па:
а) падабенстве;
б) кантрасце;
в) сумежнасці;
г) асацыяцыі;
д) разважаннях.
На гэтай аснове прыйсці да вывадаў.
2. Асноўныя выяўленчыя сродкі іншасказання, якія выкарыстоўваюцца аўтарам: метафара, метанімія, сінекдаха, параўнанне, алегорыя, сімвал, гіпербала, літота, іронія (як троп), сарказм, перыфраза.
3. Размоўныя асаблівасці ў плане інтанацыйна-сінтаксічных фігур: эпітэт, паўтор, антытэза, інверсія, паралелізм, рытарычнае пытанне, звароты і г. д.
4. Асноўныя асаблівасці рытмікі:
а) танічнае вершаскладанне, сілабічнае, сілаба-танічнае. Свабодны верш (верлібр);
б) ямб, харэй, дактыль, амфібрахій, анапест.
5. Рыфма (мужчынская і жаночая) і спосабы рыфмоўкі (парная, перакрыжаваная, кальцавая), гульня рыфмаў.
6. Строфіка (двухрадкоўе, трохрадкоўе, чатырохрадковая, пяцірадковая, катрэн, секстын, септым, актава, санет).
7. Эўфанія (мілагучнасць) і гукапіс (алітэрацыя,асананс, дысананс), іншыя віды гукавой інструментоўкі.
Як скласці план тэксту
1. Прачытайце тэкст.
2. Вызначце тэму і асноўную думку тэксту.
3. Падзяліце тэкст на сэнсавыя часткі, дайце ім загаловак.
4. Напішыце чарнавік плана. Супастаўце яго з тэкстам і высветліце: ці ўсё істотнае знайшло адлюстраванне ў плане; ці звязаны пункты плана па сэнсе; ці адлюстроўваюць яны тэму і асноўную думку тэксту.
5. Праверце, ці можна у адпаведнасці з планам пераказаць тэкст.
6. Акуратна перапішыце папраўлены варыянт плана.
Як рыхтавацца да пераказу
І.Уважліва прачытайце тэкст, высветліце значэнне незразумелых слоў.
2. Сфармулюйце тэму і асноўную думку.
3. Вызначце, да якога стылю адносіцца тэкст.
4. Падзяліце тэкст на сэнсавыя часткі і складзіце план.
5. Вызначце асаблівасці мовы тэксту, запомніце некаторыя з іх і выкарыстайце ў пераказе.
6. Прачытайце яшчэ раз тэкст.
7. Закрыйце кнігу; напішыце першы варыянт пераказу, праверце і папраўце гэты варыянт, а затым перапішыце яго.
раскрыть » / « свернуть