Алімпіядныя заданні
Заданне 1. З прапанаваных у сказе слоў вызначце тыя, у якіх колькасць гукаў і літар не супадае. Выпісаць іх, запісаць транскрыпцыю.
Ліпень дорыць дзіўнае, гаючае цяпло і кранальныя жаўранкавы песні, у гэтым месяцы навокал разлятаюцца цэлыя букеты пахаў, рассыпаюцца самыя розныя колеры. __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 2. Знайдзіце ў кожным радзе слова(ы) з арфаграфічнымі памылкамі. Запішыце іх правільна.
А) Балярына, дзясяты, легенда, упецярых.____________________________
Б) канцэлярыя, рэклама, аранжэрэя, ветэран, брэзент._________________
В) фантанчык, меньшы, смаргоньскі, лью, ледзве.____________________
Г) Ульяна, Емельян, Жанна, Алла.___________________________________
Заданне 3.Устанавіце адпаведнасць паміж і іх сінонімамі. Улічвайце, што некаторыя данныя правага слупка могуць не выкарыстоўвацца ўвогуле.
А. Сем патоў выліць
|
1. Хоць жывот расперажы
|
Б. Нібы жару ўхапіўшы
|
2. Не па кані воз
|
В. Яблыку недзе ўпасці
|
3. Не разгінаць спіны
|
Г. Не пад сілу
|
4. Пад бокам
|
Д. Колькі душа жадае
|
5. Куды Макар цялят не ганяў
|
Е. За блізкі свет
|
6. Як селядцоў у бачцы
|
7. Як мокрае гарыць
|
8. З усіх ног
|
А- , Б- , В- , Г- , Д- , Е-
Заданне 4. Перакладзіце словазлучэнні на беларускую мову.
Благодарить друга –
Насмехаться над соседом –
Сходить за хлебом –
Старше брата –
Болеть гриппом –
Жениться на возлюбленной –
Заданне 5. Утварыце ад дзеясловаў дзеепрыметнікі залежнага і незалежнага стану, а таксама адпаведныя дзеепрыслоўі. Абазначце суфіксы.
Прынесці, абклеіць, прыдбаць, вызваляць, зжаць, змалоць, зазелянець, пазычыць.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне 6. Перабудуйце сказ так, каб спачатку першы дзеяслоў выказнік быў заменены дзеепрыслоўем, а потым складзіце сказ, у якім дзеяслоў-выказнік будзе дзеепрыметнікам.
Сказ
|
Тлумачэнне
|
Маці сядзела на канапе, чытала кнігу
|
|
|
Заданне 7.Адзначце сказы, у якіх знакі прыпынку расстаўлены няправільна.
- Восенню і вясной, зімой і летам – заўсёды знойдзецца па душы работа і адпачынак.
- Беларускія лясы, багатыя на ягады.
- Прайшло некалькі хвілін, і ў начным паветры пачуўся гучны трэск.
- Дрэва захісталася, зашумела галлём, і падмінаючы лазняк, рухнула ў ваду.
- Ад крутых віроў глыбокіх на пясчаны перакат, прамяністая ад спёкі, выгінаецца рака.
Заданне 8.Пастаўце дзеясловы ў 2-й асобе адзіночнага і множнага ліку.
Праць - _______________________________________________________
Дзяўбці - ______________________________________________________
Церці - ________________________________________________________
Ламаць - ______________________________________________________
Заданне 9.Прадоўжыце сказы.
Сказы
|
Тэрмін
|
Групы складоў, сярод якіх абавязкова ёсць адзін націскны, а пры ім – адзін або два ненаціскныя называюцца…
|
Двухскладовая стапа з націскам на першым складзе называецца…
|
Роўныя часткі верша з аднолькавай колькасцю радкоў, аб’яднаных аднатыпнай рыфмоўкаё называюцца…
|
Сугучнасць канчаткаў у вершы – гэта…
|
Слова, радок або некалькі радкоў, якія паўтараюцца пасля кожнай страфы або абзаца – гэта…
|
Заданне 10. Запоўніце табліцу
Аўтар
|
Твор
|
Жанр
|
Урывак з твора
|
Выяўленчы сродак мастацкай выразнасці (выдзеленае слова)
|
1
|
І схіляе трава
Над ім пасмы-брыжы.
А ён, жэўжык-пястун, Гучным смехам дрыжыць.
|
2
|
Шапталі яго сенажаць і дуброва – пачутае сэрцам, а некаму нова, адзінае, дзіўнае, светлае слова…
|
3
|
Ён, як і кожны з малых, меў не адну, а некалькі мянушак – то Сівы, то Гусак, то Манька. Сівым яго празвалі за валасы, асабліва светлыя ўлетку, калі яны выгаралі на сонцы.
|
7 клас
- Запішыце словы ў фанетычнай транскрыпцыі.
Узор: адшумець — [атшум’эц’].
Людскі, ад'езд, возчык, счарсцвелы, салаўі, ласьён.
- Ад прапанаваных словазлучэнняў утварыце складаныя прыметнікі. Запішыце.
Чорныя валасы, тоўстыя крылы, доўгі хвост, устойлівы да цяпла, дзвесце гадоў, добрая якасць, добрае сэрца, босыя ногі.
- Знайдзіце сярод прапанаваных словазлучэнняў тыя, у якіх парушана лексічная спалучальнасць слоў, запішыце іх правільна.
Узор: пасадзіць дрэўка — пасадзіць дрэўца.
Адукаваны чалавек, жыллёвы дом, запасны выхад, яблычны сад, гутарлівы стыль, прыгодніцкая аповесць, гарысты ручай, генеральная ўборка, дажджлівы чарвяк, слоўнікавы артыкул.
4. Дапішыце прапушчаныя галосныя ў канчатках назоўнікаў і прыметнікаў.
Насыпаць аўс.., ружов.. фламінга, ехаць без педал.., знаходзіцца пры скульптар.., вясёл.. канферансье, каляров.. манпансье, крэсла з дуб.., выняць з кішэн.., вішнёв.. шаль.
5. Ад наступных слоў утварыце форму множнага ліку і зборныя назоўнікі.
Колас, бервяно, пяро, ліст, бяроза, птушка, сук, студэнт, купіна, дзіця.
6. Выпішыце словазлучэнні, у якіх адносныя і прыналежныя прыметнікі ўжываюцца ў значэнні якасных.
Сярэбраны ланцужок, лісіная хітрасць, кляновы ліст, залаты характар, жалезная логіка, даільны апарат, школьны сад, бусліны клёкат, воўчы апетыт, сонечны настрой, летняя спёка, крыштальнае сумленне, бронзавы загар, курыная нага, курыныя мазгі.
7. Запішыце лічбы словамі.
Праехаць каля 600 кіламетраў, у кнізе звыш 250 старонак; нарадзіўся ў 2007 годзе; самалёт з 243 пасажырамі, сустрэцца на 235 кіламетры; прачытаць 2/3 кнігі; 35-тысячны наведвальнік.
8. Пастаўце назоўнікі ў форме меснага склону адзіночнага ліку.
Лес, стараста, агарод, Рыгор, луг, Янка Купала, суддзя, верх, старшыня, конь, парк, Пецярбург, Алег, сын, герой, двор, стог, паверх, тварог.
9.Выберыце з прапанаваных слоў тыя, якія з’яўляюцца назвамі музычных інструментаў. Зрабіце іх фанетычны запіс.
Свісцёлка, кларнет, зруб, гармонік, гуслі, гміна, лыжкі, талеркі, невад
10. Што азначаюць дадзеныя фразеалагізмы?
А. Сыр-бор разгарэўся: 1) разгарэліся мокрыя дровы; 2) падняўся шум, перапалох; 3) пачаўся ўрачысты сход . Б. Завязаць сабе свет: 1) уступіць у шлюб; 2) запамінаць, улічваць на будучыню; 3) рабіць сваё жыццё несвабодным і бязрадасным. В. Конь не валяўся: 1) парадак, чысціня; 2) нічога не зроблена, не падрыхтавана; 3)наравісты незацугляны конь. Г. Табаку важыць: 1) драмаць; 2)старанна працаваць; сноўдацца без справы, лодарнічаць. Д. Даваць лататы: 1) моцна сварыцца на каго-небудзь, біць; 2)ленавацца, бяздзейнічаць; 3) кідацца наўцёкі, уцякаць. Е. Клюнуць на вудачку: 1) паддацца на падман; 2) драмаць; 3) знайсці выхад з цяжкага становішча. Ё. Як назаўтра трэба: 1) вельмі хутка, тэрмінова; 2) даўно; 3)вельмі марудна, зусім не спяшаючыся. Ж. Мух ганяць: 1) ісці хістаючыся; 2) караць каго-небудзь, небалюча б’ючы, звычайна для выгляду; 3)сноўдацца без справы, лодарнічаць. 3. У свіныя галасы: 1) з вялікім спазненнем; 2)загадзя; 3) гучна спяваць. І. Сабаку з'еў: 1) украў, ашукаў некага; 2) страціў сілу, заняпаў; 3) набыў вялікі вопыт, навык у нечым
11.Біблію называюць “кнігай кнігаў”, бо ў ёй заключаны досвед чалавецтва, глыбокі маральны і выхаваўчы змест. Біблейскія вобразы і матывы паслужылі асновай для шматлікіх твораў сусветнай літаратуры і мастацтва. Сярод найбольш пашыраных біблейскіх сюжэтаў:
“Стварэнне свету”, “Песня песняў”, “Прытча пра …………….сына”, “Зыход” і інш.
12.Пададзены прозвішчы беларускіх пісьменнікаў. Замест пропускаў запішыце іх імёны.…Багдановіч, … Барадулін, …Баршчэўскі, … Броўка, … Караткевіч, … Лынькоў.
13. З якіх вывучаных вамі твораў узяты наступныя радкі (назавіце аўтара і твор).
А) Песня рвецца і ліецца
На раздольны вольны свет,
Але хто яе пачуе ?
Можа, толькі сам паэт .
Б) Пад казачным дубам над Нёманам сінім
Хлапец прызнаваўся ў каханні дзяўчыне.
В) Урокі геаграфіі былі святам. Але той, хто дае найвялікшую радасць, можа прынесці і самае вялікае гора. Я любіў Антона Антонавіча, для мяне ён быў незвычайным чалавекам. Я ставіў яго вышэй за ўсіх астатніх настаўнікаў, а да ўрокаў геаграфіі рыхтаваўся, як да ўрачыстасці.
14. Назавіце аўтара і твор, у якім гаворыцца пра каханне беларуса Івана Цярэшкі і дзяўчыны з Італіі Джуліі.
15.Запоўніце табліцу.
Герой твора
|
Назва твора
|
Жанр
|
Аўтар
|
1. Гусляр
|
2. Лаўрук
|
3.Тэкля, Ульянка
|
Даведкі
7 клас
1. Людскі — [л’уцк’і], ад’езд — [адй’э′ст], возчык — [вошчык], счарсцвелы — [шчарс'ц'в'элы], салаўі — [салаўй’і], ласьён — [лас’й’он].
2. Чорнавалосы, таўстакрылы, даўгахвосты, цеплаўстойлівы, двухсотгадовы, дабраякасны, добрасардэчны, басаногі.
3. Жыллёвы дом — жылы дом, яблычны сад — яблыневы сад, гутарлівы стыль–гутарковы стыль, гарысты ручай — горны ручай, дажджлівы чарвяк — дажджавы чарвяк.
4. Насыпаць аўса, ружовы фламінга, ехаць без педалі, знаходзіцца пры скульптару, вясёлы канферансье, каляровае манпансье, крэсла з дубу, выняць з кішэні, вішнёвы шаль.
5. Колас — каласы, калоссе; бервяно — бярвёны, бярвенне; пяро — пёры, пер’е; ліст — лісты, лісце (лістота); бяроза — бярозы, бярэзнік; птушка — птушкі, птаства; сук — сукі, сучча; студэнт — студэнты, студэнцтва; купіна — купіны, куп’ё; дзіця — дзеці, дзятва.
6. Лісіная хітрасць, залаты характар, жалезная логіка, воўчы апетыт, сонечны настрой, крыштальнае сумленне, бронзавы загар, курыныя мазгі.
7. Праехаць каля шасцісот кіламетраў; у кнізе звыш двухсот пяцідзесяці старонак; нарадзіўся ў дзве тысячы сёмым годзе; самалёт з двумастамі сарака трыма пасажырамі; сустрэцца на дзвесце трыццаць пятым кіламетры; прачытаць дзве трэція кнігі; трыццаціпяцітысячны наведвальнік.
8. У лесе, аб старасце (аб старасту), у агародзе, аб Рыгору, на лузе, аб Янку Купале, аб суддзі, на версе, аб старшыні, на кані, у парку, у Пецярбургу, аб Алегу, аб сыне, аб герою, на двары (на дварэ), на стозе, на паверсе, аб тварагу.
9. [с’в’іс’ц’олка], [ кларнэт], [ гармон’ік], [ гус’л’і], [ лышк’і], [ тал’эрк’і]
10. А 2, Б 3, В 2, Г 1, Д 3, Е 1, Ё 3, Ж 2, 3 1, I 3.
11. Блуднага
12. Максім Багдановіч, Рыгор Барадулін, Ян Баршчэўскі, Пятрусь Броўка, Уладзімір Караткевіч, Міхась Лынькоў
13. А) Максім Багдановіч “Маёвая песня “
Б) Данута Бічэль “Роднае слова”
В) Іван Навуменка “Жуль Верн”
14. Быкаў “Альпійская балада “
Герой твора
|
Назва твора
|
Жанр
|
Аўтар
|
Гусляр
|
“Курган”
|
паэма
|
Я. Купала
|
Лаўрук
|
“На Каляды к сыну”
|
апавяданне
|
З. Бядуля
|
Тэкля, Ульянка
|
“Незагойная рана”
|
апавяданне
|
В. Быкаў
|
разгарнуць » / « згарнуць